9 lutego 2024 r. w hotelu The Westin Warsaw odbyło się posiedzenie Rady Programowej 6. Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji. Spotkanie prezesów sieci handlowych, producentów oraz ekspertów rynkowych miało na celu ustanowienie ram programowych najbliższej edycji Kongresu, która zaplanowana jest na 20 maja br.
Obrady poprowadzone przez Renatę Juszkiewicz, Przewodniczącą Rady Programowej (Prezes Zarządu POHiD, Wiceprezydent EuroCommerce) oraz Agnieszkę Kuberę, Współprzewodniczącą Rady Programowej (Products Managing Director Accenture Poland) rozpoczęto od wskazania najważniejszych wyzwań i nadchodzących w 2024 roku zmian dla sektora handlu.
Główną osią dyskusji były zmiany prawne i gospodarcze w branży. Eksperci skomentowali zagadnienia związane m.in. z wpływem sytuacji geopolitycznej na gospodarkę, adaptację do zmiennych warunków ekonomicznych oraz trudną sytuację gospodarczą jako czynnik wpływający na zachowanie konsumentów, procesami legislacyjnymi i ich oddziaływaniem na branżę handlową, rozwiązaniami prośrodowiskowymi (systemem kaucyjnym, zasadami gospodarowania opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, wpływem wytycznych rządu w tym zakresie) oraz pracownikiem i miejscami pracy. Podkreśony został równiez aspekt współpracy sieci handlowych na rzecz osiągniecia celów środowiskowych, rozwoju w handlu i logistyce, oraz wspólnego dążenia do zmian legislacyjnych, które uwzględniać będą możliwości sieci oraz dobro konsumenta.
“Przede wszystkim chcielibyśmy przekazać mocny sygnał do nowego rządu na temat tego co się dzieje w branży. Branża jest bardzo mocno dociążona różnymi daninami, opłatami i podatkami. Chcemy realizować prośrodowiskową politykę poprzez zastosowania – chociażby przez system kaucyjny i ustawę ropowską, na którą czekamy.” – mówiła po spotkaniu Renata Juszkiewicz, Przewodnicząca Rady Programowej.
“Rzecz, która jest bardzo istotna i która mocno wybrzmiała w trakcie dzisiejszego spotkania Rady Programowej (…) to jest to, żebyśmy tegoroczny kongres potraktowali nie tylko jako miejsce do dyskusji, to najważniejsze, ale też miejsce do wypracowania bardzo konkretnych oczekiwań.” – komentował Arkadiusz Mierzwa, Dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, Jeronimo Martins Polska.
Kolejnym ważnym obszarem stało się wykorzystanie technologii w handlu. Dyskusja skupiła się na adaptacji i rozwijaniu modeli biznesowych poprzez zarządzanie organizacyjne, inwestycje, integrację technologiczną, nowoczesne metody płatności i innowacje w logistyce, mające na celu zwiększenie konkurencyjności, poprawę doświadczeń klientów oraz efektywne zarządzanie zapasami i łańcuchem dostaw. Omówiono zastosowanie i wpływ sztucznej inteligencji na biznes, w tym jej kluczową wartość w handlu, rozwój sklepów samoobsługowych i autonomicznych, zmiany w branży e-commerce oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wykorzystania AI w eCommerce.
W dyskusji podkreślono priorytety w obszarze Human Experience, które obejmują personalizację treści oraz skuteczne wykorzystanie danych. Poruszano trendy konsumenckie na rok 2024 oraz czynniki kształtujące te trendy, takie jak kreowanie brand experience. Omawiano również potrzebę wsparcia w dopasowaniu ofert do potrzeb klientów przy użyciu zaawansowanych narzędzi analizy danych. Wątek obejmował także zachowania i preferencje konsumentów, w tym rosnące zainteresowanie markami własnymi sieci handlowych oraz potencjał współpracy z innymi markami w celu przyciągnięcia nowych klientów. Nie zabrakło również dyskusji na temat strategii medialnych opartych na danych oraz kwestii bezpieczeństwa danych w e-commerce i procesach zakupowych online. Eksperci poruszali także kwestie dążenia handlu do zeroemisyjności poprzez redukcję odpadów, ekoprojektowanie, zrównoważenie łańcucha dostaw oraz promowanie odpowiedzialności społecznej. Ważnym aspektem było także rozwijanie marek własnych z naciskiem na ekologię, recykling i minimalizację strat żywnościowych, uwzględniając regulacje unijne oraz dylemat między realnym zrównoważonym rozwojem a strategią marketingową.
Podczas dyskusji pojawiły się tematy dotyczące omnichannel jako kluczowego elementu strategii firm i przyszłości handlu detalicznego oraz zmian logistycznych i handlowych m.in. cyfryzacja procesów logistycznych i wykorzystanie AI do prognozowania popytu, automatyzacja i robotyzacja magazynów, inwestycje, które zapewnią szybsze i niskoemisyjne dostawy zamówień. Nie zabrakło komentarza odnośnie pracy w handlu i people management w zakresie m.in. polityki zatrudnienia i rynku pracy, zarządzania potencjałem pracowniczym i zarządzanie różnorodnością w zespole.
W posiedzeniu Rady Programowej udział wzięli m.in.:
- Marcin Łojewski, Członek Zarządu, Kaufland Polska Markety
- Kamila Kaliszyk, Dyrektorka ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe, Mastercard Europe
- Anna Kania-Okieńczyk, VP Marketing & Customer Experience, DHL Parcel
- Tomasz Kuźniarski, Prezes Zarządu, Gino Rossi
- Arkadiusz Mierzwa, Dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, Jeronimo Martins Polska
- Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR, Lidl Polska
- Iwona Sarga, Prezes Zarządu, KPH Społem
- Michał Siwek, Dyrektor Departamentu International Food & Agri Hub, BNP Paribas
- Łukasz Turczyński, Executive VP of Sale,s Packhelp
- Sławomir Harazin, Wiceprezes Zarządu, Action
- Jacek Żurowski, Regional Director, Member of the board, Central Eastern Europe Zebra
- Marcin Langowski, Managing Director Dealz CEE, Board Member, Pepco Poland Pepco Group
- Wojciech Wieroński, Group CFO, Członek Zarządu OTCF
- Igor Matus, Wiceprezes Zarządu ds. Zarządzania Łańcuchem Dostaw, CCC
- Anna Gorączka, ESG & Sustainability Group Manager, Allegro
Agenda wydarzenia zostanie udostępniona wkrótce.
Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją z posiedzenia Rady Programowej.