20 maja 2024 r. w hotelu Sofitel Warsaw Victoria odbył się 6. Kongres Nowoczesnej Dystrybucji. W wydarzeniu wzięło udział ponad 400 uczestników, którzy wysłuchali wystąpień i debat z udziałem liderów sektorów handlu, przetwórstwa i dystrybucji w Polsce oraz przedstawicieli administracji państwowej i ekspertów z Polski i zagranicy.
Uroczystego otwarcia dokonała Renata Juszkiewicz, Przewodnicząca Rady Programowej kongresu (Prezes Zarządu POHiD, Wiceprezydent EuroCommerce).
„Tegoroczną edycję rozpoczniemy od przedstawienia perspektyw dla rozwoju gospodarek globalnej, europejskiej i polskiej, i w tym kontekście przyszłości handlu. (…)
Sieci handlowe są gwarantem bezpieczeństwa żywnościowego w naszym kraju i to dobitnie pokazała pandemia, kiedy tak naprawdę mieliśmy zerwane łańcuchy dostaw, i bardzo dbaliśmy o to, żeby te dostawy były realizowane i były one realizowane. Dlatego też byliśmy, jesteśmy i będziemy gwarantem bezpieczeństwa żywnościowego w naszym kraju.” – mówiła Prezes Juszkiewicz.
Przemówienia wygłosili przedstawiciele rządu oraz eksperci z różnych sektorów, którzy omówili kluczowe wyzwania i perspektywy związane z handlem. Pierwszym mówcą był Czesław Siekierski, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który podkreślił znaczenie rolnictwa oraz rolę sektora handlu w zapewnieniu bezpieczeństwa żywnościowego, a także w kontekście rozwoju polskiej gospodarki.
„Sieci handlowe mają swoją wyjątkową wartość w ujęciu globalnym choć są też przedmiotem szeregu dyskusji, ocen, analiz i ja zawsze mówię o potrzebie dialogu w systemie. (…)
Warto pamiętać, że handel jednoczy świat, i to jest ważne przesłanie, o którym powinniśmy pamiętać szczególnie dziś, po 20 latach obecności w Unii Europejskiej (…). Wiemy jak ważny jest wspólny, jednolity rynek, który przynosi istotne korzyści, często dużo większe niż te przepływy finansowe, które są w ramach polityki spójności czy wspólnej polityki rolnej” – mówił Minister Siekierski.
Następnie głos zabrał Piotr Szczepański, Dyrektor Gabinetu Politycznego z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, który skupił się na politykach klimatycznych i środowiskowych oraz konieczności budowania efektywnych strategii pro-środowiskowych przez podmioty sektora:
„Myślenie proekologiczne nie jest już tylko niszową ideą, zaprzatającą głowę kilku ludziom, ale stało się symptomem zmian. Zmian połączonych ze zmianami klimatycznymi, które świat sobie uświadomił w ostatnich kilkudziesięciu latach. (…) Myślenie o klimacie na dobre zadomowiło się obecnie w dyskursie społecznym. Początkowo był to trend, a obecnie jest to stały element zbiorowego myślenia o miejscu człowieka w środowisku naturalnym.”
Christel Delberghe, Dyrektor Generalna EuroCommerce, przedstawiła wyzwania dla handlu z perspektywy rynku europejskiego, podkreślając rolę innowacji i zrównoważonego rozwoju. Kolejnym prelegentem był prof. dr hab. Konrad Raczkowski, Dyrektor Centrum Gospodarki Światowej UKSW, który omówił kluczowe wyzwania dla handlu z perspektywy rynku polskiego w kontekście bieżącej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej na świecie. Zaprezentował raport pt. Wyzwania w handlu globalnym 2024, który powstał we współpracy Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji z Centrum Gospodarki Światowe UKSW pod kierownictwem prof. dr hab. Konrada Raczkowskiego.
Na koniec przemówienie wygłosiła Małgorzata Modzelewska de Raad, adwokatka i wspólniczka w Kancelarii Prawnej Modzelewska & Paśnik, która skupiła się na prawnych aspektach handlu, w szczególności na kwestiach związanych z informowaniem o cenach oraz przewagą kontraktową. Przemówienia te stanowiły kompleksowy przegląd aktualnych wyzwań i perspektyw w sektorze handlu, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim.
Podczas debaty inauguracyjnej prezesi i członkowie zarządów międzynarodowych koncernów handlowych przeanalizowali wyzwania z jakimi mierzy się sektor handlu oraz wkład branży w rozwój polskiej gospodarki. Omówili oni wyzwania geopolityczne, ekonomiczne oraz zmiany w otoczeniu gospodarczym, z którymi mierzą się pracodawcy w handlu, rosnące koszty pracy, deficyt kadr, zatrudnianie migrantów, wpływ trudnej sytuacji gospodarczej na konsumentów i sieci handlowe oraz inwestycje w technologie jako klucz do sukcesu firm.
„Najważniejszy w obecnej sytuacji jest klient, to on dyktuje zmiany na Polskim rynku. Klient polski jest klientem wymagającym i bardzo dobrze znającym rynek, kupuje w sposób bardzo mądry i teraz, żeby zaproponować odpowiednią ofertę klientowi trzeba mieć nie tylko ceny, co jest absolutną podstawą, ale trzeba mieć bardzo dobre, szeroko rozumiane dobre doświadczenia zakupowe.” – podsumował dyskusję Włodzimierz Wlaźlak, Prezes Zarządu, Lidl Polska.
Następnie akcent dyskusji przeniesiony został na budowanie i realizację polityki human experience. Prelegenci omawiali m.in. wyzwania związane z utrzymaniem klienta i rolą innowacji w płatnościach bezgotówkowych, personalizacją i segmentacją klientów, badaniem wyborów konsumenckich za pomocą technologii, strategią medialną opartą na danych oraz nowoczesnymi metodami płatności i ich wpływem na zachowania konsumenckie.
„Klient, który jest lojalny to klient taki, który dostaje rozwiązania, które dają mu wybór, które są wygodne, które są bezpieczne, i które są szybkie. (…) To na czym musimy się koncentrować to jest właśnie takie doświadczenie klienta, żeby on wchodząc w interakcję z naszą marką (…), miał przede wszystkim jasną informację co się dzieje – żeby miał wybór czy chce działać w świecie offline czy online, żeby mógł wybrać sposób płatności.” – wyjaśniała Małgorzata Domagała, Vice President, Products and Solutions (Poland, Czechia, Slovakia), Mastercard.
Przemówienie wygłosił Ryszard Petru, Poseł na Sejm RP, Ekonomista, który skomentował plany dotyczące nowelizacji ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele.
„Część z państwa zgłaszała mi np. propozycję, żeby w niedziele handel trwał osiem godzin – od 8 do 16 albo od 10 do 18. Jestem otwarty na taką dyskusję. Dla mnie ważne jest to, żeby odblokować zakaz handlu.” – wyjaśniał Ryszard Petru.
Ważnym tematem był retailtech w ujęciu konsolidacji technologii i handlu. Eksperci pochylili się nad zagadnieniami związanymi z dostosowywaniem modeli biznesowych i zarządzaniem organizacją, skalowaniem biznesu poprzez inwestycje, pozyskiwaniem funduszy i optymalizacją kosztów, integracją i automatyzacją procesów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz wyzwaniami związanymi z logistyką ostatniej mili w kontekście quick commerce i e-platform. Nie zabrakło wątków dotyczących prośrodowiskowych działań branży. Pojawiły się tematy związane z rolą ESG w prowadzeniu biznesu, współpracą na rzecz ochrony środowiska, intensyfikacją działań ekologicznych, konsekwencjami Dyrektywy CSDR, dostępem do eko-łańcuchów wartości, wpływem ESG na wybory konsumenckie, działaniami proekologicznymi, takimi jak zero waste i monitoring zużycia energii oraz zrównoważonym łańcuchem dostaw i elektromobilnością.
Zwieńczenie kongresu stanowiła dyskusja na temat nowych wymogów i obowiązków w zakresie systemu kaucyjnego w Polsce. Prelegenci rozmawiali o wyzwaniach legislacyjnych, przygotowaniach do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce, finansowaniu i zarządzaniu tym systemem, obowiązkach związanych z punktami zbiórki opakowań oraz infrastrukturze i technologii potrzebnej do jego implementacji.
W gronie prelegentów 6. Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji wystąpili m.in.:
- Marina Dubakina, Prezeska i Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju, IKEA Retail
- Jean – Philippe Magre, Prezes, E. Leclerc Polska
- Włodzimierz Wlaźlak, Prezes Zarządu, Lidl Polska
- Małgorzata Piekarska, Dyrektor Konceptów Klienta i Innowacji, Auchan Retail Polska
- Marcin Ładak, Dyrektor Działu Prawnego i Członek Zarządu, Jeronimo Martins Polska
- Adam Manikowski, Managing Director, Żabka Polska
- Nils Swolkień, Prezes Zarządu, Decathlon Polska
- Anna Sapota, Wiceprezes ds. public affairs dla Europy Północno-Wschodniej w grupie Tomra, TOMRA Systems ASA
- Adrian Jabłoński, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Komunikacji, JTI Polska
- Karolina Zajdel – Pawlak, Managing Director, NielsenIQ
- Małgorzata Domagała, Vice President, Products and Solutions (Poland, Czechia and Slovakia), Mastercard
- Łukasz Dwulit, Head of CEE, Klarna
- Krzysztof Kośmider, Managing Director, Head of Retail & Fashion, Accenture
- Marcin Walendowski, CFO, Media Markt Saturn Polska
- Michał Zych, Technology & Transformation Director, Board Member, Castorama Polska
Partnerzy 6. Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji
Partnerzy Strategiczni: Accenture, JTI Polska, Limitless Technologies, Mastercard, TOMRA Collection Poland
Partnerzy: Goodvalley, Gremi Personal, ingenico, Krajowy Instytut Doradztwa Energetycznego, Klarna, Offerista Poland, Polenergia Obrót, PolKa, REKOPOL, Solutions, Zebra Technologies, Abak, Profescapital
Sponsor: Enefit
Partner Merytoryczny: NielsenIQ
Patron Multimediów: M-Sound
Patroni medialni: Rzeczpospolita, rp.pl, Comparic, Comparic24.tv, Inwestycje.pl, e-Commerce portal, money.pl, Poradnik Handlowca, Przegląd Handlowy, Sare, TV Biznesowa, Wiadomości Handlowe, Wiadomości spożywcze, WP.pl
Organizatorami Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji są: Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Fundacja Nowoczesnej Dystrybucji oraz MMC Polska.
Więcej informacji na stronie wydarzenia: https://dystrybucja.pl.
Fotorelacja: https://dystrybucja.pl/6-kongres-nowoczesnej-dystrybucji-20-maja-2024/